Aktualności

Konkursy, olimpiady

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną komitety organizacyjne wielu konkursów zdecydowały o odwołaniu III etapu zmagań, przyznając tym samym tytuły finalistów ich uczestnikom. Tak stało się w przypadku

Artura Panka (8a) - finalisty Olimpiady Języka Angielskiego dla Juniorów

oraz

Michała Kryszczyńskiego (III LO) finalisty Olimpiady Przedsiębiorczości

Bardzo serdecznie gratulujemy!

Czekamy na dalsze rozwiązania dotyczące Międzynarodowej Olimpiady Języka Angielskiego oraz Olimpiady Przedsiębiorczości i Zarządzania.

Konkursy FOX (język angielski), Kangur (matematyka) i Lwiątko (fizyka) zostały przełożone na późniejsze terminy.

Góra Grosza

Samorząd Uczniowski podsumował akcję Góra Grosza. Wnioski przedstawił na swojej stronie: https://samorzad.e-kopalinski.edu.pl

Wymiana z Norwegią

Zapraszamy na relację uczestnika:


W dniu 1 lutego 2020 roku, o 8:45 rozpoczęła się wymiana z Norwegią. Po wylądowaniu przywitał nas niezwykle sympatyczny nauczyciel, który zarazem był naszym kierowcą i po zaledwie godzinie znaleźliśmy się w Askim. Na miejscu podzieliliśmy się między naszych gospodarzy którzy zabrali nas do swoich domów. Zaskoczył mnie fakt że większość domów,łącznie z moim zbudowana jest z drewna, a osiedla przypominają takie z typowych amerykańskich filmów familijnych. Tak zakończył się dzień pierwszy

Niedzielę, 2 lutego większość z nas spędziła w domach, oglądając filmy bądź integrując się z domownikami, dopiero po godzinie 18 grupą, poszliśmy na kręgielnię, gdzie przez 2 godziny mieliśmy czas poznać wszystkich hostów. Po tym czasie wszyscy wróciliśmy do domów. Tak zakończył się dzień drugi.

W poniedziałek 3 lutego, nareszcie mogliśmy wejść na teren szkoły, którą mógłbym porównać z kampusem uniwersyteckim.. Przeszliśmy do małej sali gimnastycznej która została przekształcona na czas powitania w swoiste audytorium, w którym zebrali się wszyscy uczestnicy wymiany, i nie byli to tylko Polacy, ale także Francuzi, Holendrzy, Norwegowie, Hiszpanie oraz Włosi. Całą ceremonię otwarto koncertem, a następnie krótką prezentacją o kulturze Norwegii, której momentem kulminacyjnym był konkurs robienia kanapek, w którym wzięły udział wszystkie kraje , i ja byłem reprezentantem Polski.Każdy miał 60 sekund na złożenie i spakowanie dania w papier śniadaniowy. Ukończyłem moje dzieło w zaledwie 27 sekund, a na dodatek zwyciężyłem i w nagrodę otrzymałem paczkę ‘Kvikk lunsj’ - batonów które przypominają ‘Kitkat-y’. Po krótkiej przerwie na lunch nakazano nam skierować się ku audytorium, gdzie rozpoczęliśmy prace nad projektem “Zdrowie”.Na miejscu wygłoszono kilka wykładów m.in. o zdrowiu psychicznym i jego wartości. Po wszystkich wykładach podzielono nas na grupy i przydzielono nam klasę jak i opiekunów. Każdy z opiekunów otrzymał kartę z pytaniami oraz zagadnieniami na które musieliśmy udzielić odpowiedzi grupowo. Po długim dniu pracy, o mniej więcej godzinie 16, opuściliśmy teren szkoły i niewielką grupą ruszyliśmy zwiedzić miasteczko. Zobaczyliśmy miejscową redakcję jak i centrum handlowe które, jak się później dowiedziałem, było przekształconą fabryką. Po intensywnej eksploracji zostaliśmy zaproszeni do domu jednej z Norweżek, gdzie zrobiliśmy pyszne Krumkake - ciastka wypełnione bitą śmietaną. Po takim kulinarnie rozwijającym doświadczeniu wróciliśmy do domów, i tak zakończył się dzień trzeci.

We wtorek, 4 lutego, kontynuowaliśmy pracę nad projektami , które mieliśmy zaprezentować w audytorium w czwartek 6 lutego, po sfinalizowaniu projektu do niemalże jego ostatecznej formy oraz wielkim dance-off w audytorium między wszystkimi krajami tam obecnymi.
Po udanym dniu w szkole, wyruszyliśmy w kierunku basenu, podobno największego w Norwegii. Ku ogólnemu zdziwieniu, i podekscytowaniu, na miejscu było wiele zjeżdżalni, jak i na zewnątrz wśród śniegu dżakuzi, w którym temperatura wody wynosiła mniej więcej 40 stopni. Wielu z nas uznało za stosowne wykąpać się w śniegu a następnie wrócić do wody, wszystko miało na celu poznawanie kultury norweskiej oraz poczucie jej na własnej skórze.
Zmęczeni, wyczerpani jednakże zrelaksowani wróciliśmy do domów. Koniec dnia czwartego

W środę, 5 lutego, Pojechaliśmy do Oslo, stolicy Norwegii, jednakże po drodze mieliśmy okazję wstąpić do Norweskiego Muzeum Ludowego, w którym zebrane były budynki w których mieszkali Norwegowie na przestrzeni wieków, od średniowiecza aż po wiek XX.
Następnie udaliśmy się do następnego muzeum - Fram (nor.Frammuseet), które skupiło się na ekspedycji na oba bieguny, ludzi którzy tym wyprawom przewodzili, oraz statkowi, któremu to muzeum zawdzięcza swoją nazwę. Całe muzeum jest zbudowane wokół Fram, a na suficie i ścianach wyświetlone jest burzliwe morze a w samym statku znajdują się autentyczne pomieszczenia i informacje o statku. Wycieczkę podzielono na grupę norweską oraz zagraniczną, którą poprowadziła pani przewodnik która niezwykle interesująco opowiadała o tym właśnie statku. Po udanym zwiedzaniu muzeum, wyruszyliśmy w stronę Oslo, po którym , wraz z naszymi hostami, chodziliśmy i robiliśmy zdjęcia przeróżnym obiektom. Niektórzy z nas zrobili pokaźne zakupy w sklepach takich jak Victoria's Secret. Udało nam się także być naocznymi świadkami zmiany warty Pałacu Królewskiego. Po zjedzeniu obiadu, wróciliśmy do autokaru i po powrocie do Askim zakończyliśmy następny, udany dzień.

W czwartek, 6 lutego, nadszedł dzień prezentacji projektów o zdrowiu, zanim to nastąpiło jednak otrzymaliśmy kilka godzin na doszlifowanie i zaplanowanie prezentacji. Ku ogólnemu zdziwieniu większość grup skończyła pracę przed czasem, więc czas który pozostał spędziliśmy na zewnątrz, rzucając we wszystko co się rusza śnieżkami. Nawet najstarsi, i jak nam się zdawało, najpoważniejsi nauczyciele przyłączyli się do śnieżnej bitwy.
Wymęczeni i mokrzy wróciliśmy do środka, aby zaprezentować nasz projekt.
Każdy z projektów otrzymywał ocenę od każdego z nauczycieli, i to ona właśnie miała zadecydować o Top 3 . Gdy już wszystkie 10 grup zakończyło wypowiedź, jeden z nauczycieli wygłosił mowę o projekcie i jego zadowoleniu z naszej pracy.
Następnie mieliśmy przyjemność wziąć udział w międzynarodowym turnieju siatkówki który wygrały Włochy.
Po owym turnieju wraz z niewielką grupką wróciliśmy do mojego domostwa, gdzie urządziliśmy mini-imprezę w której przyrządziliśmy domowej roboty taco oraz tortille. Po kilku godzinach świętowania, imprezowicze wrócili do domu, i tak zakończył się dzień 5.

W piątek 7 lutego, wyruszyliśmy na ognisko , na którym grillowaliśmy parówki które zazwyczaj można znaleźć w hot-dogach. Ale zanim to mogło nastąpić, musieliśmy przejść przez tor przeszkód składający się z ciągnięcia opony, balansowania równowagi z workiem na głowie, rzucania frisbee do celu oraz noszenia patyka w cztery osoby na palcach, drużyna która zwyciężyła ten konkurs otrzymała nagrodę w postaci czekolady.
Po ognisku, wszyscy wrócili do domów, aby wieczorem spotkać się na Imprezie pożegnalnej w szkole. Przygotowany został bufet oraz seria zdjęć z całej wymiany, aby ‘powspominać dobre czasy’. Nauczyciel który prowadził całą ceremonię pożegnalną, rozdał nagrody drużynom który wygrywały wszelkie konkursy na przestrzeni wymiany oraz podziękował za uczestniczenie w niej. Smutni, rozeszliśmy się do domów i zakończyliśmy ostatni dzień w Norwegii.

8 lutego w sobotę, Nadszedł czas rozstania z Norwegią, wszyscy zebraliśmy się przed szkołą i pożegnaliśmy naszych hostów oraz ich rodziców, i rozpoczęliśmy podróż na lotnisko oraz Polski.

To była wymiana, którą z pewnością zapamiętam przez bardzo długi czas. Żałuję, że skończyła się tak szybko, i z przyjemnością wziąłbym udział w następnej takiej wymianie.

Kopal's Got Talent 2020

Za nami kolejna odsłona corocznej uczty sztuki, wspólnoty i jedności- szkolnego koncertu charytatywnego “Kopal’s got Talent”, ideą którego jest bezinteresowne wsparcie potrzebujących, ale też stworzenie dla naszej niezwykle uzdolnionej młodzieży przestrzeni do zaprezentowania szerokiej publiczności rozlicznych talentów. A tegoroczna publiczność była wyjątkowa. Na widowni zasiedli bowiem nie tylko rodzice i krewni artystów oraz uczniowie i nauczyciele kilku bielskich placówek. Byli z nami także uczniowie z Murcji (Hiszpania) i Steenwijk (Holandia) przebywający u nas w ramach wymiany międzynarodowej . Swoją obecnością zaszczycili nas również: Pan Jarosław Klimaszewski- prezydent Bielska- Białej, Pani Elżbieta Sobieska- zastępca dyrektora bielskiej delegatury Kuratorium Oświaty w Katowicach, Pan Jerzy Pieszka- dyrektor Bielskiego Centrum Kultury. Pani Anna Olszowska- dyrektor Zespołu Placówek dla Dzieci i Młodzieży “PARASOL” oraz wielu innych znamienitych Gości.

Koncert rozpoczął się od pozdrowień i ciepłych słów dla tych, którzy z różnych powodów nie mogli wziąć w nim udziału “na żywo”- dla Janka Bobrowskiego, który przebywał w szpitalu oraz dla grupy drugoklasistów goszczących w zimnej Norwegii. Wszystkim zebranym udanej zabawy życzył Prezydent Jarosław Klimaszewski, zaznaczając w swym przemówieniu, że talent to nie tylko dar, ale i odpowiedzialność, a to, co człowiek robi dla innych, świadczy o nim właśnie. Włodarz Bielska- Białej zwrócił się także do gości z zagranicy, zapraszając ich do naszego miasta ponownie.

A potem królowali już tylko artyści wprowadzani przez doskonałych konferansjerów- Agatę Klepacką i Weronikę Łobodę (III LO) oraz Maćka Bobrowskiego i Maćka Skorupkę (I LO). Na scenie pojawili się instrumentaliści- Janek Bieniek i Piotr Woźniak (perkusja) oraz Dominika Szewczyk (pianino), zespoły- 5 PM (Marcin Mirocha, Emilia Mrowiec, Maria Kajdas, Gabriela Pastor, Dawid Jakubiec) oraz Deus ex machina ( Iga Dobrucka, Alex i Max Ledowie, Mateusz Bryś, Oliver Stefanów)- grupa szkolna, która powstała na potrzeby koncertu, ale na pewno nie zakończy na nim swej działalności. Nie zawiedli świetni jak zawsze wokaliści: Weronika Maga (piosenka francuska), Nikola Gach, Zosia Kania, Martyna Kruczalak, Wiktoria Wikło, Nikola Dziekanowska, Mateusz Domagała, Maja Szatan, Iga Dobrucka, Gosia Patrzykowska, Gosia Chrobak (która jednocześnie zadbała o scenografię koncertu oraz wszystkie jego “graficzno-plastyczne” elementy) oraz Janek Wątroba z akompaniującym mu Pawłem Stępieniem. Specjalne programy artystyczne przygotowały Bianka Łomnicka oraz Zuzia Poloczek razem z Radkiem Kminikowskim. I wreszcie nasi tancerze- Hania Jędrys (jazz), Mikołaj Pryszcz (moonwalk) oraz grupa w składzie Bianka Łomnicka, Nadia Purzycka, Kamila Białowąs, Nina Tyrko, Justyna Capłap, Martyna Brzozowska, Magda Dawid, Kasia Zamarlik, Kuba Kołoczek, Igor Pietrasz.

Gdy czyni się dobro, nie liczy się, z której szkoły się jest. W jedności siła i można zrobić więcej. Udowodnili to nasi artyści spoza “ Kopala” - Nikodem Ścieszka (LO KEN), Julka Maszczyk- Andura (LO im. Reja) oraz zespoły ze Szkoły Tańca Cubana- Klika i Ketch di Flow.

Wszystkim Wam bardzo serdecznie dziękujemy za ogromny wkład pracy, podzielenie się talentem oraz niezwykłą atmosferę, jaką stworzyliście na scenie i na backstage’u- atmosferę wsparcia, radości, wzajemnej pomocy. DZIĘKUJEMY!

Koncert jak zwykle miał charakter interdyscyplinarny- w holu sali widowiskowej można było obejrzeć rysunki, szkice i zdjęcia oraz modele pojazdów wojskowych autorstwa: Weroniki Łobody, Bianki Łomnickiej, Karoliny Adamczyk (która jednocześnie pięknie utrwaliła koncert na zdjęciach), Marysi Targosz, Oskara Szumińskiego oraz Kuby Zamarlika.

Bardzo nas cieszy tak liczny udział uczniów szkoły podstawowej i bardzo wysoki poziom ich występów. Kochani, byliście wspaniali.

Podziękowaniom i gratulacjom nie było końca także podczas samego eventu. Stanowiące bilet wstępu dary przeznaczone zostały na rzecz podopiecznych zespołu placówek “PARASOL”, którego dyrektor Pani Anna Olszowska podziękowała wszystkim zebranym za wrażenia artystyczne i wymierną pomoc. Pani Dyrektor Szkół Kopalińskiego, Magdalena Klimczak zwróciła się do publiczności, zespołu artystów, obsługi technicznej, podkreślając niezwykłą atmosferę jedności i serdeczności oraz swą wdzięczność za pracę i chęć dzielenia się umiejętnościami. Grupowe wykonanie “Cruisin’ for Bruisin”” zamknęło tegoroczną edycję “Kopal;s got Talent”.

Nie sposób w pełni opisać tego, co 4 lutego działo się w BCK. Poziom wykonań, ich różnorodność, zabawy dla publiczności, itd. sprawiły, że każdy mógł tu znaleźć coś dla siebie. Nie sposób także wyrazić wdzięczności wszystkim w organizację imprezy zaangażowanym. Dedykujemy Wam więc słowa Flory Edward:

Kiedy pomagamy innym, pomagamy sobie,
ponieważ wszelkie dobro, które dajemy,
zatacza koło i wraca do nas.

I tego wszystkim życzymy. Do zobaczenia za rok!




Piszemy listy, walczymy o prawa człowieka

Bardzo się cieszymy, że kolejna edycja Maratonu Pisania Listów spotkała się z tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Udało się napisać i wysłać do ambasad różnych krajów blisko 130 epistoł.

Maraton to coroczna, międzynarodowa akcja, dzięki której każdy z nas może wesprzeć niewinnie oskarżonych lub skazanych, uprowadzonych i zaginionych aktywistów, działaczy społecznych lub “zwykłych”: ludzi, których działania nie spodobały się władzom. Osoby te często walczą o prawa człowieka, upominają się o innych zatrzymanych, o ochronę środowiska, itp. Co ciekawe, akcję zainicjowano w Polsce, dopiero z czasem objęła ona swym zasięgiem niemal cały świat.

W tym roku pisaliśmy do władz m. in. Indii, Białorusi, Chin czy Kanady (sic), prosząc o uwolnienie więźniów, pomoc prawną czy medyczną dla nich, itp. Niektórzy ze skazanych są jeszcze dziećmi, wszyscy zaś uczą nas odwagi, humanitaryzmu i niezłomności, dlatego prośba organizatorów szkolnego Maratonu spotkała się z tak dużym odzewem.

Dziękujemy za udział nie tylko Licealistom, ale przede wszystkim Uczniom klas ósmych. Gratulujemy dojrzałości i właściwej postawy!